lørdag 26. april 2014

Yellowstone - I bjørnens rike

Gårsdagen gikk stort sett med til kjøring, kjøring og atter kjøring! Vi kjørte inn i en annen tidssone, faktisk! Det tenkte jo ikke vi på, før det plutselig var mørkt en time før enn vi hadde tenkt.. Så da fikk vi oss en liten time med mørkekjøring i regnet. Hva er ikke mer naturlig da, enn å sette på The Doors 'Riders on the Storm' :-)

Stilig vær på vei til Spokane

Høydepunktet igår var å komme til Montana. Jeg kan nesten ikke fatte at vi er her! Når det er sagt er Montana egentlig full av grantrær med enorme nåler og kongler. Som alt annet i USA er trærne supersized i forhold til Norge. Utenom det så vi egentlig bare masse kyr og hester langs veien. Bozeman og Livingston var kuleste cowboy-byene syns vi. I Bozeman gikk vi på en utekonsert, et band med syngedame med cowboyhatt, og en mannlig vokalist med .. cowboyhatt! Det var masse studenter i gatene. Artig!

Norunn og bilen vi kjører :-)

Rest area - Montana

Dette hadde ikke vært noe for norske veier.. 

Folkeliv i Bozeman


Idag kjørte vi gjennom Roosevelt Arch og inn i Yellowstone National Park. Etterhvert som jeg har lest om denne parken, har jeg gått fra å ikke tenke over at vi får se vilt her, til å innse at vi kanskje får se litt vilt? Vel, vi har sett vanvittig mye vilt idag! Det første som skjedde etter vi entret parken var at vi måtte bremse ned for bison i veien! Vi har sett vanvittig mye bison, selv om antall bison er ganske langt fra det nivået de var på før man begynte å skyte på dem fra toget for moro skyld, forstå det den som kan. Vi har også sett marmot, elg, hjort, geit.. Og grizzly bears!
Vi shoppa litt på REI! 

Bison i veien

En bison og meg

En elg?

Elg i solnedgang, alias bison ved elv :-)

Vi tok oss en runde ved Mammoth Hotsprings:



Dagens nedtur var et forsøk på å kjøpe cappucino.. De hadde ikke plain cappucino, kun med smakstilsetning..? Huffameg. Kunne like gjerne drukket sirup!

Med sirup i koppeholderen dro vi fra Mammoth Hot Springs avgårde mot Black tail river creek, hvor vi tenkte vi skulle vandre litt i bjørnens rike, helst uten å møte bjørn, vel og merke. Godt utstyrt med bjørnespray, selvsagt. Dette viste seg å være ganske spennende, særlig siden vi så flere bytterester hvor vi gikk!

Norunn med bjørnespray 

Norunn og jeg var bare to.. 

There's a killer on the road....


Dagens største høydepunkt ble siste hike. Vi begynte bare såvidt å tusle innover, før vi hørte, på feit amerikansk aksent: Have you guys seen the bears? En gruppe amerikanere stod og så på grizzly bears med kikkert, ganske nøyaktig der vi hadde tenkt å gå! Vi revurderte ruta vår, kan du si, det var jo ikke så fristende å gå tur sammen med disse morgentrette, sultne grizzlybjørnene, som trolig ganske nylig har blitt lullet ut av dvalen sin. Så da gikk heller opp på en ås for å følge med på at en grizzlybjørn sirklet inn noen bisoner.. Godt vi hadde med kikkert! Vi følte at vi kom ganske nær faktisk! Ikke kamera-nær da, men så nær vi lurte på om bjørnen kunne ta oss igjen før vi kom til bilen. En amerikaner sa det så fint: No, you don't need to outrun the bear, you just need to outrun the rest of this group! Jeg tok meg i å se etter om det var noen der jeg kunne løpe fra ;-)

Eva


1 kommentar:

  1. Etter x antall forsøk på å legge igjen kommentarer på alle inleggene så prøver jeg på nytt…… Som anonym, akkurat som jeg fikk beskjed om på insta ;)

    Ser ut som dere koser dere max! Vær forsiktig! Både med tanke på bjørnene og på bilveien ;)

    Kjempekjekt å lese oppdateringene fra dere og se bilder. Gleder meg stort til fortsettelsen!!! Stor klem Monica

    SvarSlett